بی توجهی
بزرگی گفته است: دوری جستن از کسی که به تو توجه دارد، موجب بی بهره ماندن تو از اوست وعلاقه ورزیدنت به آنکه به تو بی توجه است، نشانه خواری است.
کشکول، ص 646
بزرگی گفته است: دوری جستن از کسی که به تو توجه دارد، موجب بی بهره ماندن تو از اوست وعلاقه ورزیدنت به آنکه به تو بی توجه است، نشانه خواری است.
کشکول، ص 646
من همدل آن کسم که همراهم باشد.
پس به سوی کرامت و مصاحبت من بشتاب
و با من انس بگیر تا با تو انس بگیرم.
مرا انتخاب کن تا من هم تو را برگزینم،
از من بپذیر تا من نیز از تو بپذیرم
ودر محبّت به تو شتاب کنم.
محمدحسین رضائیان فیروز آبادی یکی از فرزندان «شیخ رجبعلی خیاط» نقل می کند که :« با پدرم به کوه بی بی شهربانو رفته بودیم، در بین راه اتفاقاً به شخصی از اهل ریاضت برخوردیم، وی ادعاهایی داشت. پدرم به او فرمود : حاصل ریاضت های تو بالاخره چیست؟ آن شخص با شنیدن این سخن، خم شد و از روی زمین قطعه سنگی برداشت و آن را تبدیل به گلابی نمود و به پدرم تعارف کرد و گفت : بفرمایید میل کنید!
پدرم فرمود :خوب این کار را برای من کردی، بگو ببینم برای خدا چه داری؟! مرتاض با شنیدن این سخن به گریه افتاد.
قلب روی اندوه نستانند در بازار حشر خالصی بایدکه از آتش برون آید سلیم
- مامان! یک سؤال بپرسم؟
زن کتابچه ی سفیدی را بست. آن را روی میز گذاشت:
- بپرس عزیزم.
- مامان خدا زرده؟
زن سر جلو برد:
- چطور؟
- آخه امروز نسرین سر کلاس می گفت خدا زرده.
- خوب تو بهش چی گفتی؟
آیه الله شیخ محمد تقی آملی قدس سره درباره ی فرایند توبه می فرماید:
در موضوع حقیقت توبه سه چیز مطرح است: 1.علم 2.حال 3.عمل . بعضی هر سه را توبه می نامند و بعضی عمل را و بعضی حال ( حالت تأسف وپشیمانی از گذشته و قصد جدی بر جبران آن ) را؛ لیکن حق با دسته ای است که حال را توبه می دانند؛ اما با یک فرق و آن، این است که حالی که زاییده شده از علم و زاییده عمل است، ان توبه حقیقی است.
روزی دروغ به حقیقت گفت : میل داری با هم به دریا برویم و شنا کنیم ؟
حقیقت پذیرفت و فریب خورد… آن دو با هم به کنار ساحل رفتند، وقتی به ساحل رسیدند، حقیقت ، لباس هایش را در آورد و تنی به آب زد. دروغ حیله کرد و لباس های او را پوشید و رفت. از آن روز همیشه حقیقت ،عریان و زشت است، اما دروغ در لباس حقیقت با ظاهری آراسته نمایان می شود.
خانم ها لباس های تمیز راکنارلباس های تمیز و لباس های کثیف را کنار لباس های کثیف می گدارند. هندسه عالم هم همبن طور است آن هایی که پاک هستند کنار پاکان قرار می گیرند و آن هایی که ناپاکند کنار ناپاکان قرار می گیرند و این همان چیزی است که قرآن می گوید: «و الخبیثون للخبیثات و الطیّبات للطیّبین »
بیایید رفیقانی پاک پیدا کنیم و آشنایانی پاک.